perjantai 5. syyskuuta 2014

Home is where your heart is

Moikka!
nyt oon ollu täällä mun perheen luona melkeen kuukauden ja aika on menny tosi nopeesti. Viikot vaan vierähtää tosi nopeesti kun tekemistä on paljon. Must tuntuu et oon sopeutunu tänne tosi hyvin, et ei ainakaan vielä oo tullu mitään kulttuurishokkia tai muuta semmosta. Tosin en oo täällä nyt vielä ollu niin kauaa, että saa nähdä. Kaikkien kaa oon tullu tosi hyvin toimeen ja ei oo ollu mitään ongelmia onneks :)

Koulua mulla on joka päivä 7 tuntia ja toi sama lukujärjestys on mulla koko vuoden joka on mun mielest aika tylsää.. no kuitenkin koulu on lähteny hyvin käyntiin, ei oikeestaan mitään ongelmia. Tietenkään en kaikkee ymmärrä, mut yleensä sit ku tuun kotiin nii alan selvittelemään tunnilla käytyjä asioita jos en ymmärtäny jotain. Läksyjä ei tuu joka päivä, mut jos tulee niin ihan liikaa eli mul saattaa mennä ihan helposti pelkästään läksyjen tekoon 2,5h jos oon ahkera. Koulu on kyl muuten tosi paljon helpompaa ku Suomessa, et opettajat ei vaadi oppilailta paljo mitään ja muutenki ehkä älytaso on vähän alempana. :D
Kavereita oon saanu pikkuhiljaa enemmän ja enemmän ja nyt moni on saanu vasta tietää et koulus on joku vaihto-oppilas nii enemmän ihmisii on tullu juttelee ja ollu kiinnostuneita. Mut harva tietää mis Suomi ees on, must tuntuu et niitten maailma on Yhdysvallat ja sen ulkopuolella olevista maista niil ei oo tietookaan. Tosin riippuu ihan ihmisestä.
Suomessa koulussa on yleensä vaan paloharjotus, mut täällä on sen lisäks myös tornadoharjotuksia, koska tää sijaitsee tornadoalueella ja sit vissii joku kouluammunta tyylinen harjotus et luokassa laitetaan kaikki pimeeks, ovet kiinni, sälekaihtimet kiinni ja piiloudutaan.
Nää ihmiset pukeutuu erilailla mitä Suomessa näkee. Ehkä nää ei vaan kiinnitä niin paljoo huomiota pukeutumiseen. Koulussa ihmiset käyttää perus farkkuja, cowbow bootseja, perus t-paitoja ja niken lenkkareita. Se vaan on näiden tyyli :D

Tää paikka missä asun nii on tosi uskonnollista aluetta. Täs kaupungissa on 10 000 asukasta ja täällä on 18 kirkkoa. Käyn keskiviikkona kirkon nuorten ryhmässä sillä aikaa ku mun hostvanhemmat on kirkossa ja sunnuntaina meil on kirkko aamupäivällä 10.45 ja samana iltana taas kirkkoon klo 18. Pakko myöntää mut sunnuntait on kyl aika tuskaa välillä, koska se päivä kuluu vaan kirkossa käymiseen ja kirkossa katon vaan sitä pappia ku silloin ku se saarnaa nii se huutaa naamapunasena jotain raamatusta ja jumalasta ja kaikki mitä se huutaa tulee mulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos hehe :D



Lauantaisin mennään aina jonnekkin, koska se on semmonen päivä milloin ei oo mitään erikoista.
Viime lauantaina oltiin semmosessa tiedekeskuksessa, joku Heurekan tapanen. Se ei ollu kyl niin mielenkiintonen, koska se oli enemmän lapsille suunnattu, mutta tulipahan käytyä. Sit ollaan käyty myös Oklahoma cityssä shoppailemassa vähän isommassa ostoskeskuksessa :)

Oon ilonen et mun hostperhe ei syö mäkkärii tai sellast mitä monet jenkit syö. Arkisin hostäiti tekee ihan normaalia kotiruokaa ja perunamuussinki tekee ihan oikeista perunoista eikä ota sitä pussista. Mut keskiviikkona milloin on kirkko päivä nii silloin syödään jotain nopeeta ja ei semmosta keittiötä sotkeavaa :D mitä nyt ollaan syöty nii tehään terveellisiä kanavoileipiä tai pizzaa. Koulussa syön aina kalkkunavoileivän, jonka mun hostisä aina tekee ja koulusta ostan vesipullon. Perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina syödään ravintolassa.



Säät on kesäset. Tuulee paljon, aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta ja lämpötila on joka päivä n. +36 astetta. Perjantaina sato ja lämpötila tippu +27 ja sateen jälkee ku meni ulos niin tuntu vähän viileeltä ku on tottunu niin lämpöseen. Muuten kaikkialle sisätiloihin mihin menee nii on tosi kylmä ku ilmastoinnit on niin kovalla.



 



-Rexu

3 kommenttia:

  1. Moi! tästä tulee ny pitkä viesti mut kovasti toivoisin et jaksaisit ja ehtisit lukeen ja ajatuksella vastaan. Vaihtoonlähtö on aina ollu mun unelma ja luulin et olin jo ihan päättäny mun järjestöks STSsän, mutta sitte katoin sen vaihto-oppilas heitteillä ohjelman ja ymmärsin mitä meinaa kun se järjestö on kaupallinen. Eli niille aluevalvojille maksetaan perheitten sijottamisesta? Eikös exploriuskin oo, ja tiesikkö tästä etukäteen? ootko nähny ton ohjelman ja tosiaan et millanen se sun aluevalvoja on? ja muutenki sori jos oot täälä blogissas tästä jo kertonu jotai mut aika uutena lukiana en löytäny, mut mitä mieltä oot ollu exploriuksesta? ookko ollu tyytyväinen siihe ja oks tullu mitää huonoo vastaan? sulla ilmeisesti kävi kyllä tosi hyvä tuuri ton hostperheen kaa, mutta apua kun tää asia nyt ahdistaa mua, ja meinaan jättää kokonaan lähtemästä vaihtoon kun pelkään et mulle sattuu joku ihan kauhee aluevalvoja ja perhe ja jän sinne ihan yksin. Oks sulla ollu tälläsiä samanlaisia tunteita ollenkaa? ja katoikko ees ennen lähtöös tai no ennen järjestön valittemista AFSsän ja YFUn tapasia järjestöjä jotka ei ois kaupallisia? millä perusteella valitsit exploriuksen? kiiitos toosi paljon jos jaksat tähän jotenki pidemmin vastata ku oon oikeesti niiin hukassa ja paniikissa ja kaikkee...:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!
      Itse olen myös nähnyt tuon MOT:n dokumentin ja kuullut paljon STS:n ja EF:n toiminnasta. Näitä järjestöjä en tosiaan suosittele, koska ne maksaa isäntäperheille vaihto-oppilaan ottamisesta ja huonolla tuurilla joutuu perheeseen, joka tarvitsee rahaa ja laiminlyö vaihto-oppilasta. Olen kuullut myös, että ne eivät tarkasta isäntäperheiden koteja vaikka toisin väittävät. Explorius ei maksa isäntäperheille, mutta aluevalvojille maksetaan vaihto-oppilaan sijoittamisesta.
      Kun saavuin tänne niin kuulin, että mun aluevalvoja oli lopettanu sen hommat ja se ei ole Exploriuksen asia vaan mulla on täällä jenkeissä vastaanottava järjestö CETUSA, joka hoitaa aluevalvojat ja muut semmoset.. CETUSA on siis Exploriuksen yhteistyökumppani. No kuitenkin 3 viikon kuluttua saapumisestani tänne niin uusi aluevalvoja otti yhteyttä ja sovittiin tapaaminen. Tavattiin meidän kotona ja se vaikutti tosi mukavalta ja ihanalta ihmiseltä, ihan tavallinen tyyppi :) Ja tän mun aluevalvojan pomo kävi tarkastamassa kertaalleen mun perheen kodin ja mun huoneen jne.. et tosi tarkkoja on ollut siitä mihin oon päätynyt.
      Exploriukseen oon ollu tosi tyytyväinen ainakin tähän mennessä. Ennen kun lähdin tänne meille vaihto-oppilaille järjestettiin muutamia valmennustilaisuuksia, jotka oli tosi hyviä ja siellä käsiteltiin tärkeitä juttuja tuleville vaihtareille. Googlettelin myös paljon Exploriusta miten toimii järjestönä ja en törmännyt mihinkään huonoon palautteeseen. En kuitenkaan halua sanoa, että 100% Exploriksen kautta menneistä vaihto-oppilaista ovat olleet tyytyväisiä, koska niinhän se ei koskaan voi olla tai ainakin luulen niin. Ajattelin myös AFS järjestöä, mutta jotenkin halusin enemmän mennä Exploriuksen kautta. Tähän vaikutti varmasti se, että olin aina halunnut käydä NYC:ssä ja Washington DC:ssä ja Exploriuksella on 5 pv:n kestävä Softlanding camp NYC:ssä ennen isäntäperheiden luokse menoa ja siellä tutustuu tosi hyvin muihin vaihtareihin ja saat paljon kontakteja, et sul on täällä Jenkeissä vaihtarikavereita, jotka pystyy samaistuu sun fiiliksiin ja se on tosi hyvä ja tärkee juttu oikeesti! :)
      En tiedä toimiiko muut järjestöt samoin, mutta Exploriuksen kautta jos menee niin isäntäperhe valitsee sut, sun tekemäsi hakupaketin perusteella. Eli Explorius lähettää sun hakupaketin yhteistyökumppanilleen ja he antavat hakupaketteja aluevalvojille, jotka tuntevat isäntäperheet ja katsovat hakupaketin perusteella kuka vaihto-oppilas sopii mihinki perheeseen. Sitten aluevalvoja antaa tuntemallensa perheelle hakupaketin/hakupaketteja, joiden luulee sopivan perheelle ja perhe valitsee heille sopivimman. Tämän luulisin vaikuttaneen positiivisesti mihin isäntäperheeseen päädyin. :)

      Poista
    2. Ite olin unelmoinu vaihtoon lähtemisestä jo 6-luokalta lähtien ja viime syksynä ku aloin miettii ihan tosissaan tätä ja niin tietenkin se tuntu pelottavalta ja jännittävältä samaan aikaan. Mun vanhemmat suostu tosi helposti, mut ehk tärkein juttu oli se et ne ei tehny mitään mun puolesta koko hakuprosessin aikana. Mä itse päätin järjestön, tein hakupaketin itse ja tietenkin mun vanhemmat teki niiden osuuden hakupaketista mut vastuu oli mulla. Jouduin pitää huolta et kaikki rokotukset tulee oikein, varasin lääkäriltä aikoja, hankin kaikenmaailman allekirjotuksia ja suosituksia opettajilta ja vaikka mitä muuta mitä en ennen ollu tehny, mut toisaalta se oli tosi hyvä juttu et jouduin tekee kaiken sen melkeen yksin, koska samalla jouduin ottaa vastuuta ja nähdä tosi paljon vaivaa jonkin eteen mitä todella halusin. En ois jaksanu tehä sitä kaikkee hommaa jos en ois oikeesti halunnu vaihtoon. Nyt ku oon täällä niin kaikki se vaiva syksyn ja talven aikana oli todellakin sen arvosta.
      Jos sul on mahdollisuus lähtee vaihtoon niin todellakin suosittelen! Se on pelottavaa ja tuut kokemaan todellakin monenlaisia tunteita.. mut tää on semmonen et koet sen vaan kerran elämässäs ja se on tosi paljon susta kiinni myös minkälainen sun vuosi tulee olemaan. Perheet on erilaisia ja tosi erilaisia suomalaiseen kulttuuriin verrattuna, mut sit vaan täytyy hyväksyä se ja yrittää sopeutua niiden elämään. Suosittelen Exploriusta, jotenkin mul on semmonen tunne, et mitä tahansa mulle kävis täällä nii en oo yksin ja se on tosi tärkeetä ku oot täällä periaatteessa yksin, mut tiedät et sul on aina joku joka auttaa tarvittaessa.
      Toivottavasti pystyin vastaamaan tarpeeks hyvin sun kysymyksiin ja jos tulee lisää kysymyksiä niin vastaan mielelläni, koska muistan itseni samassa tilanteessa tasan vuosi sitten :)

      //hahaha.. tuli niin pitkä viesti et piti laittaa kahessa osassa :D

      Poista